Despre proiect

Obiective, strategii si implementare

Obiectiv general:

Creșterea valorii adăugate a produselor agricole montane locale din Vestul județului Cluj, respectiv din comuna Râșca. Astfel, va fi creat un parteneriat complex, format din următoarele entități:

  • Asociația Grupul de Acțiune Locală Napoca Porolissum
  • Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară
  • Matiș Angela Cornelia PFA, producător din localitatea Râșca
  • Petre Avram PFA, producător din localitatea Râșca
  • Mariș P. Petru PFA, producător din localitatea Dealu Mare, comuna Râșca
  • Abrudan A. Călin PFA, proprietarul pensiunii ”Casa Râșca Păstrăv”

Obiective specifice:

Crearea de capacitate în cadrul parteneriatului pentru promovarea produselor montane din Vestul județului Cluj.

Vor fi asigurate resursele necesare (umane, financiare, materiale) pentru ca partenerii producători sa-și poată plasa spre comercializare propriile produse, fără a recurge la intermediere. Astfel vor fi angajate persoane care să coordoneze activitățile implicate de implementarea proiectului dar și care să gestioneze parteneriatul. De asemenea partenerilor producători li se va pune la dispoziție, pe perioada implementării proiectului, un spațiu de comercializare, amplasat în orașul Cluj-Napoca. Astfel, aceștia vor putea să-și plaseze direct produsele, adresându-se totodată unei palete de clienți vaste, cu posibilități ridicate de cumpărare. Întrucât distanța cea mai scurtă dintre Râșca și Cluj-Napoca este de 48,7 km, produsele vor fi comercializate prin respectarea principiului pieței locale. De asemenea, activitățile de marketing și promovare vor ajuta la creșterea vizibilității producătorilor și a produselor montane oferite de către aceștia și vor genera totodată beneficii conexe.

 

Stabilirea unei piețe locale exclusiv prin crearea de lanțuri scurte de aprovizionare între ariile montane din județul Cluj și municipiile aflate la mai puțin de 75km de acestea.

Lanțul scurt va presupune plasarea și comercializarea directă a produselor producătorilor din comuna Râșca, considerată zonă montană din județul Cluj, în cadrul unui spațiu comercial aflat în aria de acoperire a pieței locală, respectiv la o distanță de maximum 75 de km față de exploatațiile producătoare. În acest sens va fi închiriat un spațiu în Cluj-Napoca, cea mai scurtă distanță dintre Râșca și Cluj-Napoca fiind de 48,9 km, fiind astfel respectat principiul pieței locale.

Astfel, vor fi create mai multe lanțuri scurte cu respectarea principiului de piață locală. Acestea vor presupune:

  • închirierea pe perioada derulării proiectului a unui spațiu/stand destinat comercializării acestor produse, situat, de preferabil, în cadrul unui complex comercial, supermarket sau hipermarket, ori zone de trafic intens din Cluj-Napoca.
  • Lanțul scurt se va putea închide și prin intermediul partenerului Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară care va facilita comercializarea produselor partenerilor în magazinul din incintă. Acest lucru va fi posibil fără a fi încălcate principiile lanțului scurt și a pieței interne.

Ca o alternativă la lanțurile scurte de comercializare, mai sus prezentate, mai pot fi considerate piețele agroalimentare care, potrivit Calendarului târgurilor din județul Cluj 2016 aprobat de către Consiliul Județean Cluj, se organizează periodic în următoarele localități aflate la o distanță mai mică de 75 km față de locurile de exploatare :

  • Orașul Huedin – se organizează zilnic piață agroalimentară, iar distanțele sunt următoarele: Râșca – Huedin – 24,6 km; Dealu Mare, comuna Râșca – Huedin – 29,6 km;
  • comuna Beliș – se organizează în fiecare duminică piață agroalimentară, iar distanțele sunt următoarele: Râșca – Beliș – 9,9 km; Dealu Mare, comuna Râșca – Beliș – 13,3 km;
  • comuna Călățele – unde se organizează în fiecare sâmbătă piață agroalimentară, iar distanțele sunt următoarele: Râșca – Călățele – 17,8 km; Dealu Mare, comuna Râșca – Călățele – 21,2 km;
  • comuna Mănăstireni – se organizează în fiecare sâmbătă piață agroalimentară: iar distanțele sunt următoarele: Râșca – Mănăstireni – 7,1 km; Dealu Mare, comuna Râșca – Mănăstireni – 12 km;
  • comuna Poieni, localitatea Valea Drăganului – se organizează în fiecare miercuri și în fiecare sâmbătă piață agroalimentară, iar distanțele sunt următoarele: Râșca – Valea Drăganului – 47,4 km; Dealu Mare, comuna Râșca – Valea Drăganului – 47 km;
  • comuna Râșca – unde se organizează în fiecare miercuri piață agroalimentară, iar distanțele sunt următoarele Dealu Mare, comuna Râșca – Râșca – 5,8 km;

 

Creșterea cererii de produse montane din Vestul județului Cluj prin promovare și marketing.

În acest sens va fi elaborată o strategie de promovare, care va avea rolul să crească popularitatea produselor montane locale in municipiul Cluj-Napoca și orașul Huedin.

Obiectivul va fi îndeplinit prin implementarea strategiei și prin realizarea componentelor de promovare (realizarea și administrarea componentelor online și organizarea evenimentelor de promovare). Astfel vor fi realizate următoarele acțiuni:

  • va fi creat un website al proiectului;
  • vor fi create pagini pe rețelele de socializare (cu activitate minim săptămânal);
  • vor fi organizate 6 evenimente de promovare proprii ale parteneriatului și va fi facilitat accesul la 6 evenimente externe parteneriatului, precum târguri și evenimente de profil. Astfel, parteneriatul presupune participarea la 12 evenimente.
  • vor fi elaborate clipuri video difuzate la televiziunile de profil și cele locale, și distribuite pe internet.